Avslutningsaktivitet på Osaby med natursnokarna

Den 25 maj hade Natursnokarna vårens avslutningsaktivitet på Osaby utanför Växjö. Vädret var återigen bästa tänkbara – en riktig försommardag i naturen! 17 barn och föräldrar kom och på schemat stod håvning i Vederslövsjön, naturstig och att teckna och mål i det fria. Sjön har ett rikt djur- och växtliv och barnen håvade upp dammkvalster, trollsländelarver, iglar, virvelmaskar och buksimmare med flera. Det som först bara ser ut som bottensediment rymmer många former av liv och egna små ’ekosystem’.

Många föräldrar har uttryckt att det är roligt att Naturskyddsföreningen har den här verksamheten så att barn och föräldrar kommer ut i naturen tillsammans, och upplägget är trevligt. Vi som har arrangerat Natursnoksaktiviteterna vill tacka alla – barn och vuxna – som deltagit. Det har varit väldigt roligt att få planera och göra de här träffarna. Och vi fortsätter givetvis till hösten, inbjudan kommer!

Vi vill nu passa på att önska er alla en riktigt skön sommar och njut av vår fina natur!

Väl mött efter sommaren!

Patrik, Elmina, Jenny & Elias