Resa till Björkelund, Simlångsdalen

Björkelund – en oas och en plats där mångfalden styr. Den gamla gården ägs av Hallands Naturskyddsförening, som sköter om ägorna bestående av naturbetesmark, hedmark, skog, ängsmark och ett boningshus med anlagd trädgård. Genom området går en 2,5 km lång markerad naturstig. Ebba Werner med vänner tar emot oss och berättar om Björkelund och ger oss en guidad rundvandring. Ett försök att återskapa ett hedområde pågår för fullt med stöd av länsstyrelsen. Där finns nu bland mycket annat, små områden med hårginst, Hallands landskapsblomma.

Medtag matsäck för hela dagen och kläder efter väder.

Avresa: Norrtullskolan i Växjö kl 8.30. Folkets Hus Alvesta kl 9.00. Åter i Växjö ca 18.30

Kostnad 200 kr för medlemmar, 300 kr för icke medlemmar (under 15 år halva priset).

Bussresa och guidning ingår i priset. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Alvesta och Växjö

Anmälan senast den 16 maj till alvesta@naturskyddsforeningen.se
Betala samtidigt in avgiften till Växjö-kretsen bg 5158-7178, ange namn + Björkelund.