Torsdag 25 april, Exkursion till Hanefors naturreservat

Strax söder om Ingelstad längs Skyeån har Växjö kommun nyligen bildat ett naturreservat. En damm har rivits och ån rinner nu åter fritt. Här finns en variation av naturmiljöer med våtmarker, betesmarker och en gammal lövskog. Följ med på en tur med kommunekolog Janne Kolehmainen.

Plats: Samling vid Vattentornet på Teleborg

Tid: Torsdag 25 april kl 17.30

Ansvarig: Roger Liljedahl, tel 070-375 92 68

Varmt välkommen!

Onsdag 24 april, Porlande bäckar och brusande älvar. Föreläsning av Mia Svedäng

Fritt strömmande vatten med sina forsar och fall är livsmiljö för många arter. Ikväll tittar vi närmare på de värden och nyttor som är knutna till fritt strömmande vatten och som går förlorade då vattenkraft byggs ut och vattenflödena regleras. Vad gör Naturskyddsföreningen och hur kan du själv engagera dig för att vatten skall få strömma fritt? Mia Svedäng, sakkunnig för sötvatten på Naturskyddsföreningen, reder ut begreppen.

Tid: Onsdag 24 april kl 18.00

Plats: IOGT, Sigfridsalen, Vattentorget, Växjö