Resa till Björkelund, Simlångsdalen

Björkelund – en oas och en plats där mångfalden styr. Den gamla gården ägs av Hallands Naturskyddsförening, som sköter om ägorna bestående av naturbetesmark, hedmark, skog, ängsmark och ett boningshus med anlagd trädgård. Genom området går en 2,5 km lång markerad naturstig. Ebba Werner med vänner tar emot oss och berättar om Björkelund och ger oss en guidad rundvandring. Ett försök att återskapa ett hedområde pågår för fullt med stöd av länsstyrelsen. Där finns nu bland mycket annat, små områden med hårginst, Hallands landskapsblomma.

Medtag matsäck för hela dagen och kläder efter väder.

Avresa: Norrtullskolan i Växjö kl 8.30. Folkets Hus Alvesta kl 9.00. Åter i Växjö ca 18.30

Kostnad 200 kr för medlemmar, 300 kr för icke medlemmar (under 15 år halva priset).

Bussresa och guidning ingår i priset. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Alvesta och Växjö

Anmälan senast den 16 maj till alvesta@naturskyddsforeningen.se
Betala samtidigt in avgiften till Växjö-kretsen bg 5158-7178, ange namn + Björkelund.

Sy- och tovningskväll på Slånbäret, tisdag 24 april kl 17-21

Lotta Svensson, textillärare, visar hur du kan sy kasse och tygpåse av t.ex. jeans och gardiner, virka en fruktpåse av en grytlapp, hur du lagar jeans , sockar, vantar och syr keps, sadelskydd, mössa, soffhund, nyckelring av en stickad tröja. Du kan också karda ull och tova sittdyna, boll mm. Material finns på plats. Du kan även ta med egna projekt t.ex. lagningar och stickning.

Kostnad: 50 kr (fika och material ingår).

Adress: Lillestadsvägen 99, Telefonnummer till Lotta: 0470-26662