Skolprojekt 2025

Skolprojekt 2025 ut2 (1)

 

SAMMANFATTNINGett pilotprojekt

 

En tävling som verkligen engagerar. En 5-kamp där 6 skolor får chansen att tävla mot varann i naturkunskap. Tävlingen pågår under VT 2025.

Materialet som kommer användas i tävlingen är framtaget av Naturskyddsföreningen på nationell nivå, har hög kvalitet och är tänkt att användas i skolundervisning. Materialet består av olika quiz, lekar, filmer, övningar samt experiment. 

 

Under VT 2025 kommer ÅK 6, ifrån sex olika skolor, att under ordinarie undervisning genomföra de uppgifter som ingår i femkampens olika block. Dessa består av; Biologisk mångfald, Bin, Den svenska skogen, Energi och klimatförändringar. (se nedan)

 

När de olika klasserna genomfört femkampens olika block, väljer klasserna sedan ut två representanter från varje klass som ska tävla för klassen i en större skolfinal.

 

Finalen kommer att äga rum den 24 maj 2025. Tävlande elever kommer att få 10 frågor, som besvaras med sant eller falskt, 1X2, JA/NEJ. Frågorna är på hela materialet som eleverna arbetat med under terminen. Lagom tidspress, lugnt och fint, men framförallt roligt! Den klass som får flest rätt, vinner hela tävlingen och därmed en skolresa för hela sin klass 2-3 juni 2025 till Nordens Ark, där resa (buss inkl. chaufför), logi, mat, guide och kvällsaktivitet ingår. 

 

Finalen hålls live i Linneparken, utomhus, på scen. Här finns plats för alla klasser, även föräldrar, alla får vara med (som publik) och delta då den klass som vinner utses!

 

Det kommer vara både roligt och trevligt, samt öka både elevernas och föräldrarnas kunskaper i dessa viktiga ämnen.

 

Camp Nordens Ark

Camp Nordens Ark lägerinformation

Materialet nedan är hämtat från nordens ark, vi (naturskyddsföreningen Växjö) har valt tillval med matpaket och kvällsaktivitet. 

Denna lägerskola är på två dagar. Övernattningen är av det enklare slaget och ni övernattar på vårt torp Gatemarken. Ni sover i en lada som är inredd med sovplatser. I torpet finns ett kök för enklare matlagning samt två toaletter med dusch. Vi har även ett grillhus samt bänkar och bord både ute och inne.

Ni spenderar delar av dagarna med Nordens Arks egna lägerledare. Ni får lära er massor om de utrotningshotade djuren på Nordens Ark. Ni kommer också aktivt att få mata, berika och sköta om djuren i parken. Det är två dagar fyllda med spännande och lärorika upplevelser och höjdpunkter. På lägret kommer ni att uppleva saker som ingen vanlig besökare får möjlighet till. Lägerskolan anpassas efter gruppens behov och ålder.

Det finns också möjlighet att välja till gruppaktiviteter med läromaterial att använda på egen hand under dagarna, läs mer här.

 

Dag 1

Bussen avgår kl 08 från den skola i Växjö som vinner tävlingen.

Resan tar ca 4,5 h.

Klassen anländer till Nordens Ark, vi möts utanför den stora ladan där det finns möjlighet att ställa in packningen under dagen. Därefter är det lunch kl 12.00.

Efter lunchen följer klassen med personal från Nordens Ark till lantgården och runt om i parken där ungdomarna får träffa djuren, lära sig om vårt arbete med bevarande, om djuren och det arbete som krävs för att ta hand om dem. Ca kl 15.30 avslutar vi dagen i parken och går upp till torpet Gatemarken där klassen kommer att övernatta. 

Efter att ni installerat er på torpet finns möjlighet att slappa och mysa, eller kan ni gå ner till fjorden och bada?
Kvällsvandring i parken ingår (se tillval) och personalen kommer berätta mer på plats.
Matpaket ingår (se tillval) och ni får middag, korv för grillning på kvällen, samt frukost utkört till torpet.

Dag 2

Omkring kl 9, efter frukost och städning, kommer vi och hämtar er packning åt er medan ni promenerar ner till hotellet där det finns möjlighet att låsa in packningen i ladan under dagen.

Kl. 10-12 följer klassen åter med personal från Nordens Ark runt i parken.

Kl. 12 är det Lunch

Kl. 13 går bussen hem till Växjö igen.

 

Max 25 personer/elever. Vi ser gärna 2-3 medföljande vuxna per klass. 

 

Tillval

  • Kvällsvandring i den vilda parken efter att mörkret faller in. Vandringen är cirka 2 timmar.
  • Matpaket, innehållande lunch, fika, middag, kvällsmat, frukost och lunch. 

 

Tävlingen – genomförande- skolprojekt 2025

 

Det är läraren i de olika ämnena som gör tävlingen möjlig att genomföra, eftersom nedan uppgifter behöver integreras med ordinarie undervisning.

 

Berörda ämnen; SO, NO, Tk, BI, SV, GE, HKK, IDH, SH, FY, KE

 

Aktiviteterna är uppdelade i fem block. 5- kamp i naturkunskap.

 

Biologisk mångfald

 

Vad är biologisk mångfald? (läs igenom, svara/diskutera frågorna i slutet)

Vad är ekosystemtjänster? (läs igenom, svara/diskutera frågorna i slutet)

Quiz om hotade arter (Genomför Quizet)

Quiz om växter (Genomför Quizet)

Quiz om djur (Genomför Quizet)

Quiz om läskiga arter (Genomför Quizet)

Sju sorters blommor (Genomför uppgiften punkt 1-5)

Artbingo (skriv ut materialet och följ instruktionerna)

Ett hemligt universum – en liten film om jord (se filmen, diskutera eventuella tankar som kommer upp med eleverna, gör direkt efter Öva begrepp: Jord)

 

Bin

Tacofredag utan bin behöver göras samlat under en lektion och innehåller nedan..

Kort film: Så lever bin och humlor 

Faktablad: Bin och deras livsmiljö (läs igenom, svara på frågorna i helklass)

Skolövning: Tacofredag utan bin? (Ej bildspel med begrepp)

Elevunderlag 4-6: Vad gör bina för oss och vad kan vi göra för dem? (Frågor till tacofredag utan bin)

 

Nedan kan göras vid annat tillfälle

Vad behöver bin? – bildspel med frågor

Tipsrunda om bin

 

Den svenska skogen

 

Film: Träd Längtan (se filmen, diskutera eventuella tankar som kommer upp med eleverna)

Quiz om skogen (Genomför Quizet)

Vem har rätt till skogen? (1-9) (Följ instruktionerna)

 

Energi

 

Detta är det svåraste och mest tidskrävande blocket och kräver störst insats av läraren. Sprid ut bilderna på flera lektioner, detta för att eleverna ska orka bibehålla ett högt intresse. Det går inte att göra alla bilderna på en gång eftersom tillhörande text då blir för massiv. Men ändå inte för lång tid emellan eftersom faktabladen behöver vara färskt i minnet.

De praktiska övningarna ska ej göras. 

 

Vad är energi? (4-6)

Visa bilderna och diskutera dem var för sig. 

Bild 1, för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna läser Vad är energi?

Bild 2, för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna i tillägg till ovan läser Vattnets kretslopp och fotosyntesen

Bild 3, för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna i tillägg till ovan läser Vad är energikällor? samt Hur produceras el och värme?

Bild 4, för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna i tillägg till ovan läser Energianvändning i skolan, hemmet och samhället

Bild 5 för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna i tillägg till ovan läser Miljöpåverkan från el- och värmeproduktionen

Bild 6 för att förstå och kunna svara på frågorna krävs att eleverna i tillägg till ovan läser Avfallstrappan samt Cirkulär ekonomi

 

Citronbatteriet (4-9) 

Lärare visar experimentet, alt. bygger alla barn 2 och 2 sitt eget batteri.

 

Klimatförändringar

Vad är klimatförändringar?   Eleverna läser igenom och svarar på faktafrågorna, för att förstå behövs att läraren på en lagom nivå förklarar ; Hur fungerar växthuseffekten?

 

 

Lycka till!