Utbildningsmaterial

Lär känna naturen – hemifrån!

Vill du lära dig mer om den svenska naturen? Eller kanske bara testa dina kunskaper? Den digitala utbildningen Naturkunnig läser du hemifrån och helt i din egen takt. Självklart helt kostnadsfritt.

Här kan du genomföra grundkurser, fördjupningskurser och fältkurser – och till och med vidareutbilda dig till naturobservatör!

Vad är naturkunnig.se?

Naturkunnig.se är en internetbaserad utbildning för att utbilda allmänheten och entusiasmera dem att intressera sig för naturen.

Naturkunnig.se togs fram 2021 för att ta vara på naturintresset i svallvågorna av pandemin. Då lanserades det som ett samarbetsprojekt mellan Länsstyrelsen i Östergötland, Örebro, Västra Götaland, Jönköping och Kronoberg samt Naturvårdsverket, Lunds universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet (Artdatabanken och Naturens Kalender). Nu finns utbildningen tillgänglig i hela Sverige.

Föreläsning om våtmarker

Therese Ehrnstén från Naturskyddsföreningen berättar om våtmarker ur ett historiskt perspektiv samt redogör för hur de kan återställas. Plats: IOGT-NTO, Vattentorget, Växjö. Måndag 18 september 2023.