Återbruk och Källbesök Söndag 31 mars

Naturskyddsföreningen i Alvesta och Växjö har varit på utflykt med tema återbruk för hus och besök vid källa. Resan började hos Stefan på Wederlöfs byggnadsvård, som för över 10 år sedan beslutat för att inrikta sitt företag på hållbart byggande. Förutom försäljning av schysst material för byggnadsvård finns också en avdelning för återbruk, där fönster är den stora produkten.
Vid Tors källa, nära Torne, guidade källexperten Roland oss. Källans rika flöde 2,5 l/sek uppmättes samt temp och pH-värde. Här vid källan tillbringade, enligt äldre sagesmän, traktens ungdomar midsommarnatten.
Därefter tog Karin och Oskar emot oss i sitt 1800-tals hus i Torne by. Karin visade på gammaldags puts gjord av lera, sand, halm, gödsel och vatten och som vi också såg applicerat på en vägg i kattvinden. Karin visade och berättade också om renovering av gamla fönster och mycket annat om deras varsamma renovering huset. Nästan 30 personer från Alvesta och Växjö deltog i utflykten.
Se mer här på Alvestas hemsida: