Botanisk Exkursion till Hågeryd 24 maj

Byn Hågeryd norr om Växjö minns säkert många genom bröderna Erik och Sigvard som på 80-talet blev TV-kändisar. Nu har deras gård blivit naturreservat och den sköts så att slåtterängarna, betesmarkerna och lövskogen ska behålla sin artrikedom. Vid den här tiden blommar bland annat jungfrulin, svinrot, smörbollar och sommarfibbla. Vi kommer också att titta på hartmansstarr, en högväxt starrart som bara påträffats på en handfull ställen i vårt län.  TA MED fika. Flora om du vill.

Vi ska lämpligen inte samåka med varann utan bara med våra närmaste. Vid Naturreservatet finns Parkering där vi samlas ca 9.30. Vägbeskrivning länk i kalenderposten. Som tidigare utlysts sker det dock en samling för dem som vill, som vanligt vid Parkeringen vid Norrtull klockan 9.00 Söndagen 24 maj

Alla är välkomna på exkursionen som är friska och respekterar att vi alla håller respektavstånd. Du kan även besöka reservatet på egen hand / med dina närmaste. I början av maj finns de vanliga vårblommorna samt desmeknopp, om du hittar den. Det finns en rundslinga för vandring. I länkarna i kalenderposten här nere till höger finns vägbeskrivningar och länsstyrelsens reservatbeskrivning. Vid Parkeringen finns en info-Tavla.

Du hittar även dit utan karta: Sväng av från rv 30 mot Hågeryd mitt emellan Flygplatsen och Ör. Följ grusvägen / håll till vänster tills du kommer till naturreservatets nya parkering och skylt.

Ledare är Uno 070-5885614