Biologiska Mångfaldens Dag 22/5

På lördag är det Biologiska mångfaldens dag, (även om varje dag är biologiska mångfaldens dag för oss i Naturskyddsföreningen!). Samtidigt som du njuter av tiden mellan hägg och syrén vill vi presentera:

Hur många av de sexton olika växterna kan du hittar innan 1 juli? Vi firar biologiska mångfaldens dag med en tävling i vem som kan hitta alla, eller flest, växter innan första juli. Den som först skickar in en full bricka, eller är först med flest hittade växter när tävlingen avslutas den 1 juli, vinner ett presentkort (värde 200 kronor) på Osaby Herrgård de luxe. Andrapris är boken ”Skörda Lagra Laga” av J. Wätterbäck och T. Lundén och som tredjepris tävlar vi ut skriften ”Smålands beteshagar naturvärden, historia och skötsel”. Spara ner pdf-filen, skriv ut och ta med dig ut tillsammans med en penna för att fylla i dina fynd och skicka in din bricka till oss med post senast den 1 juli så är du med i tävlingen. Du kan också fota av eller skanna din ifyllda bingobricka eller skriva ner växterna, datum, plats och svar på utslagsfrågan separat, och mejla dina svar till oss om du vill tävla helt digitalt. Adress och e-postadress hittar du på bingobrickan. Lycka till och härlig upptäcktsfärd i vår vackra natur!

Ps) Följ oss på facebook så får du lite ledtrådar under tävlingsperioden.

Här är Bingobrickan, för utskrift om det behövs: Forsommarbingo2021

Här är de finstilta reglerna:

Alla levande exemplar av blommorna gills, inte herbarier.

Styrelseledamöter i Naturskyddsföreningen i Växjö och deras familjer deltar utom tävlan.

Läs mer om Biologiska mångfaldens dag: biomfdag.se

Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se

Läs mer på Växjö kommuns hemsida https://vaxjo.se/sidor/hallbar-utveckling/nyheter—hallbar-utveckling/arkiv/2021-05-17-biologiska-mangfaldens-dag-med-artbingo-och-tips-pa-artrika-platser.html